Соціальний педагог Макарівського НВК «ЗОШ І ступеня – районна гімназія»
Фіялко Ольга Сергіївна
Освіта – вища (Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова)
Педагогічний стаж роботи –
3 роки
Педагогічне кредо - «Кожна дитина – єдина, неповторна квітка, якій потрібно допомогти розквітнути».
Соціальний педагог– це педагогічний працівник, основна мета роботи якого полягає у забезпеченні соціально-правового захисту учнів школи та попередженні впливу негативних соціальних чинників на формування та розвиток особистості дитини. Соціальний педагог – соратник дитини, і його мистецтво полягає в тому, щоб не робити все за дитину, а залучати її до діяльності.
Напрямки роботи соціального педагога:
- адаптація дітей до умов перебування у навчально-виховному закладі;
- організація роботи з "важкими” дітьми;
- професійне самовизначення старшокласників;
- допомога щодо організації роботи з обдарованими дітьми та дітьми з творчими здібностями;
- сприяння психологічному здоров’ю дітей, підлітків, батьків та педагогів
- попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків, насильницьких дій у родині та навчально виховному закладі;
- організація роботи з дітьми пільговихкатегорій;
- методична робота.
Види роботи соціального педагога в школі:
- діагностична робота;
- прогностична робота;
- консультаційна робота;
- соціально-перетворювальна робота;
- профілактична (просвітницька) робота;
- навчальна діяльність;
- організаційно-методична робота;
- зв’язки з громадськістю.
У яких випадках звертатися до соціального педагога?
- Якщо у твоїй родині є проблеми, які тебе постійно турбують, заважають нормально вчитися та відчувати себе щасливим;
- Якщо хтось примушує тебе до вчинків, що суперечать нормам моралі, пригнічують твою гідність, а ти не знаєш як себе поводити у такій ситуації;
- Якщо ти відчуваєш, що тобі потрібна допомога лікаря або юриста, проте не наважуєшся звертатися до батьків;
- і просто коли тобі здається, що всі інші відвернулися від тебе і ніхто тебе вже не зрозуміє...
В гімназії за участю соціального педагога організована робота з соціального захисту дітей пільгових категорій, до яких належать:
- діти-сироти;
- діти, позбавлені батьківського піклування;
- діти-напівсироти;
- діти трудових мігрантів;
- діти, постраждалі внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС;
- діти, загиблих батьків при виконанні службових обовязків;
- діти-інваліди;
- діти з багатодітних родин;
- діти з малозабезпечених родин.
Дитина сирота
Це дитина, у якої:
- батьки померли;
- мати померла, дані про батька у свідоцтві про народження дитини були записані за вказівкою матері.
Дитина позбавлена батьківського піклування
Це дитина, яка залишилася без батьківського піклування, тому що:
- батьки були позбавлені батьківських прав;
- дитину відібрали у батьків за рішенням суду;
- батьки визнані судом зниклими без вісті;
- батьки визнані судом померлими;
- батьки визнані недієздатними;
- батьки знаходяться в місцях позбавлення волі;
- батьки знаходяться під вартою під час слідства;
- батьки знаходяться у розшуку;
- тривала хвороба батьків, яка зашкоджує виконанню батьківських обов’язків;
- батьки невідомі.
Дитина-напівсирота
- Дитина, в якої помер один з батьків.
- Дитина з багатодітної родини
- Дитина мешкає в родині, де виховується три та більше дітей до 18 років (зокрема, які знаходяться під опікою або піклуванням).
Дитина, яка постраждала в наслідок аварії на ЧАЕС
- Це дитина, у якої: батько або один з батьків мають статус постраждалого внаслідок аварії на ЧАЕС, що підтверджено посвідченням.
- Дитина з вадами
- Статус дитини з вадами надає медичний заклад ( посвідчення).
Дитина з малозабезпеченої родини
- Малозабезпечена родина - це родина, яка стоїть на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення та отримує там допомогу.
Дитина батька/матері учасника бойових дій
Статус дитини підтверджується посвідченням батьків, яке засвідчує що він був учасником бойових дій.
Дитина одинокої матері
Дитина, яку виховує тільки мати, тому що:
- дані про батька у свідоцтві про народження дитини були записані за вказівкою матері;
- батько дитини помер (або батько дитини визнаний судом без вісті відсутнім, або батько дитини визнаний судом померлим, або батько дитини визнаний недієздатним, або батько дитини знаходиться у розшуку), до того ж, призначити дитині пенсію через втрату годувальника неможливо, бо він не мав достатнього трудового стажу.
Одинокі матері стоять у обліку в УТСЗН та отримують там на дитину допомогу одинокої матері.
Соціально-правовий захист учнів незахищених категорій, а саме:
- вивчення соціально-психологічних особливостей дітей та соціально-педагогічного впливу мікросередовища навчального закладу на вихованців шляхом спостереження, бесід, опитування, інтерв’ювання, тестування, аналізу документів тощо;
- захист прав та інтересів дітей, що здійснюється через дотримання положень міжнародних та вітчизняних нормативно-правових документів в умовах навчально-виховного закладу; захист прав дітей, що є представниками національних меншин; сприяння дітям та батькам в отриманні гарантованих їм пільг;
- виявлення дезадаптованих дітей, встановлення причин дезадаптації та надання їм необхідної допомоги;
- проведення просвітницько-профілактичної роботи з учнями та батьками;
- корекція стосунків, способів соціальної дії, посередництво в творчому розвитку особи та групи, які сприятимуть оволодінню підлітками новим досвідом, допомозі в розблокуванні позитивних емоцій, створенні ситуації успіху, зміні уявлень вихованця про своє «Я», підтримці ініціатив окремого учня чи групи, створенні умов для самореалізації;
- стимулювання соціально-значимої діяльності учнів: залучення до діяльності дитячих та молодіжних організацій; залучення до занять у гуртках, секціях тощо;
- стимулювання та підтримка соціальних ініціатив учнів;
- вивчення особливостей життєдіяльності дітей в умовах сім’ї шляхом обстеження матеріально-побутових умов проживання сім'ї, соціального інспектування та забезпечення за необхідності соціального патронажу та соціального супроводу сім’ї;
- організація моніторингу з метою своєчасного виявлення та вирішення соціально-педагогічних проблем дітей, батьків, педагогічного колективу;
- налагодження взаємодії з представниками педагогічного колективу, інших інститутів соціального виховання, громадськості.
Профілктична робота соціального педагога освітнього закладу з попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків
- Виявлення дітей, які мають труднощі у навчанні, проблеми в поведінці й ознаки емоційних розладів:
- Бесіди з вчителями, класними керівниками;
- Спостереження в класах;
- Тестування, анкетування учнів;
- Робота соціального педагога з сім’єю, рекомендації щодо перебудови сімейних стосунків, стилю виховання;
- Рекомендації вчителям про вибір індивідуального педагогічного стилю спілкування з дитиною;
- Соціально-педагогічна просвіта вчителів та батьків:
- соціально-психологічні семінари;
- батьківські лекторії;
- виступи на батьківських зборах;
- індивідуальні консультації, бесіди, тренінгові заняття.
Рекомендації учням
Інтернет-Шахрайство. Як зробити Інтернет безпечнішим
Що таке Інтернет? Ризики та небезпеки
- Кібер-булінг
- Небажаний контент
- Виманювання інформації з метою шахрайства
- Віруси
- Кібер-грумінг
Інтернет (від англ. Internet)— всесвітня система взаємосполучених комп'ютерних мереж, що базуються на комплекті Інтернет-протоколів. Інтернет також називають мережею мереж. Інтернет становить фізичну основу для розміщення величезної кількості інформаційних ресурсів і послуг, таких як взаємопов'язані гіпертекстові документи Всесвітньої павутини (World Wide Web — WWW) та електронна пошта (англ. e-mail, або email, скорочення від electronic mail) — популярний сервіс в інтернеті, що робить можливим обмін даними будь-якого змісту (текстові документи, аудіо-відео файли, архіви, програми).
Одна із форм переслідування дітей та підлітків Кібер-булінг.
1. Кібер-булінг Кібербулінг (кібер-знущання) - це віртуальний терор, найчастіше підлітковий. Отримав свою назву від англійського слова bull - бик, із спорідненими значеннями: агресивно нападати, ятрити, задирати, чіплятися, провокувати, дошкуляти, тероризувати, труїти. Кібербулінг ще перекладають, як кіберзапугування.
2. Кібер-булінг - обмін короткими емоційними репліками між двома і більше людьми, розгортається зазвичай в публічних місцях Мережі. Іноді перетворюється у затяжний конфлікт (holywar - священна війна).
Перепалки (флеймінг) - повторювані образливі повідомлення, спрямовані на жертву (наприклад, сотні SMS на мобільний телефон, постійні дзвінки), з перевантаженням персональних каналів комунікації.
Нападки - постійні виснажливі атаки або поширення образливої та неправдивої інформації. Текстові повідомлення, фото, пісні, які часто мають сексуальний характер.
Наклеп (denigration) - переслідувач позиціонує себе як жертву, використовуючи її пароль доступу до аккаунт в соціальних мережах, в блозі, поштою, системі миттєвих повідомлень, або створює свій аккаунт з аналогічним нікнеймом і здійснює від імені жертви негативну комунікацію.
3. Небажаний Контент -це будь-яка інформація, що міститься на сайті, в блозі користувача або на сторінці в соціальній мережі. Це може бути текст, відео, аудіо, графічне зображення.
Небезпечний контент - інформація, що представляє загрозу або викликає неприязнь.
4. Виманювання інформації з метою шахрайства.
Шахрайство — заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою.
Фíшинг (англ. phishing— рибальство) — вид шахрайства, метою якого є виманювання у довірливих або неуважних користувачів мережі персональних даних клієнтів онлайнових аукціонів, сервісів з переказування або обміну валюти, інтернет-магазинів.
Вішинг (vishing — voice phishing) названий так за аналогією з фішингом - поширеним мережевим шахрайством. Схожість назв підкреслює той факт, що принципової різниці між вішинг і фішингом немає. Основна відмінність вішинг в тому, що так чи інакше задіюється телефон.
Фармінг (англ. pharming) - це процедура скритного перенаправлення жертви на помилкову IP-адресу. Для цього може використовуватися навігаційна структура (файл хостів, система доменних імен (DNS)).
5. Віруси.
Файлові– заражають файли *.exe, *.sys, *.dll.
Завантажувальні (бутові, від англ. boot – завантаження)– заражають завантажувальні сектори дисків і дискет.
Макровіруси – заражають документи з макросами (*.doc, *.xls, *.mdb).
Поліморфні– при кожному новому зараженні небагато змінюють свій код.
Мережеві віруси – розповсюджуються через комп’ютерні мережі.
Хробаки – розповсюджуються через електронну пошту.
6. Кібер-грумінг - спеціальний термін, який визначає дії зловмисників для розбещення дітей та використанню їх в сексуальних цілях. Як правило, все починається з віртуального спілкування. Часом докучанням все і закінчується, але часто злочинці втираються в довіру до дитини і намагаються організувати особисту зустріч. Шахраї дуже добре ознайомлені з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт в соціальних мережах, форумах. Починаючи з віртуального спілкування і входячи в довіру до дитини, злочинці пропонують "потоваришувати", а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті і переводять тему спілкування в сексуальну площину.
ПАМЯТАЙ!
В Інтернеті, зокрема в соціальних мережах, повідомляй про себе лише ті факти, які допомагають цікавому спілкуванню. Додавай до друзів лише тих людей, яких знаєш в реальному житті.
Спілкування небезпечно:
- Повідомляти свою адресу, номер телефону;
- Додавати до ―друзів незнайомців;
- Викладати власні фотографії в загальному доступі .
Безпечно:
- Повідомляти своє ім’я, вік;
- Говорити про свої захоплення та вподобання;
- Додавати до ―друзів однокласників, родичів, знайомих;
- Обмежити доступ до своїх даних лише для друзів.
Знайомства Небезпечно:
- Розповідати особисту інформацію про себе та батьків;
- Надсилати незнайомцям свої фотографії;
- Приймати запрошення зустрітись з віртуальними знайомими в реальному житті;
- Не вір усьому, що кажуть про себе віртуальні знайомі. Будь-хто може користуватися соціальними мережами, форумами, чатами, видаючи себе за іншого.
Безпечно:
- Заводити нових друзів у мережі;
- Обговорювати з ними загальні цікаві теми (фільми, музика, хобі, спорт тощо);
- Використовувати псевдоніми (ніки).
Небезпечно:
- Відкривати повідомлення та вкладені в них файли від незнайомих людей;
- Відповідати на спам- повідомлення;
- Пересилати ―листи щастя‖ по електронній пошті чи в соціальних мережах.
Безпечно:
- Використовувати окрему електронну адресу для реєстрації на форумах і т.д.;
- Видаляти всі підозрілі повідомлення від незнайомців;